AdSense ssufian

Tuesday, October 14, 2014

Bicara Soal KETAKUTAN

Bicara Soal KETAKUTAN

Baru2 ni tengok cerita After Earth dan dalam salah satu babak Cypher Raige yang dilakonkan oleh Will Smith ada menyampaikan nasihat tentang KETAKUTAN...

"Fear is not real. The only place that fear can exist is in our thoughts of the future. It is a product of our imagination, causing us to fear things that do not at present and may not ever exist. That is near insanity Kitai. Do not misunderstand me, danger is very real, but fear is a choice. We are all telling ourselves a story and that day mine changed."

Alih bahasa:
Perasaan takut itu tidak nyata. Ketakutan hanya ujud dalam pemikiran yang mendatang. Terhasil daripada imaginasi menyebabkan kita takut pada perkara yang tiada di hadapan kita dan mungkin juga tidak pernah ujud. Macam nak jadi gila (Kitai adalah anak Cypher Raige yang dilakonkan sendiri oleh anak Will Smith).
Jangan salah faham, bahaya (atau risiko) itu memang ujud / nyata tapi ketakutan itu  adalah pilihan

Kesimpulannya, perasaan takut tu sendiri yang menentukan, kita jadi takut sebab kita sendiri yang fikirkan untuk menjadi takut sedangkan benda yang kita takutkan takde atau mungkin tak pernah ujud pun. Kita sendiri yang pilih untuk jadi takut dan sengaja memomokkan diri dengan cerita tahyul dan kita sendiri jugak lah sebenarnya boleh ubah jalan cerita tersebut supaya jadi tak takut.

Di bawah ini saya kongsikan petikan adegan tersebut.

No comments:

Post a Comment