Nota Penting :
Rencana ini disiarkan pertama kali dalam Utusan Malaysia pada 05/07/2006 bertajuk Di
sebalik Jaringan Buluh
Dikemaskini dengan menambahkan tulisan-tulisan Cina dan grafik pada
04/04/2013
SAYA bergerak aktif selama hampir 10 tahun dalam persatuan bekas siswazah universiti yang ditakrifkan sebagai persatuan Cina. Kini saya terjun secara sepenuh masa dalam keusahawanan yang meniru cara perniagaan orang Cina.
Oleh itu saya
akan cuba untuk memperincikan apa yang dimaksudkan dengan jaringan pohon buluh
dan bagaimana ia terbentuk dan berkembang. Di samping itu ditekankan beberapa
ciri-ciri struktur perniagaan dan rahsia kejayaan orang-orang Cina dalam
perniagaan untuk panduan kita bersama.
Dalam
membincangkan perkara ini, kita memfokuskan kaum Cina sebagai mereka yang
telah berhijrah keluar daripada negara China sejak sekian lama dan menjadi
warganegara tempat mereka bermastautin serta keturunan mereka.
Dalam erti kata
yang luas kaum Cina adalah Cina seberang laut atau dalam bahasa Cina disebut
sebagaiHua Chiao 华侨 [Huáqiáo]. Oleh
yang demikian, kita perlulah menoleh ke belakang sejarah penghijrahan kaum
Cina itu sendiri dan struktur pembentukan kelompok-kelompok imigran ini yang
banyak berasaskan kedaerahan atau wilayah dari mana tempat asal mereka.
Sebenarnya
orang-orang Cina telah pun berdagang dan bertapak di Tanah Melayu sejak sekian
lama tetapi gelombang penghijrahan besar-besaran adalah pada sekitar tahun
1850 - 1910 yang mewakili golongan buruh atau pekerja. Mereka ini tergolong
dalam lima kumpulan kaum terbesar yang bertutur dalam bahasa daerah yang
berlainan.
Apabila orang
Cina ini datang dan bekerja di Tanah Melayu, mereka yang bercakap dalam dialek
yang sama atau datang dari daerah yang sama atau mempunyai nama keluarga yang
sama akan membentuk puak-puak atau persatuan-persatuan.
Sesungguhnya
keperluan untuk mendapatkan bantuan dan keselamatan daripada puak-puak yang
sama merupakan satu perkara yang amat penting bagi setiap pendatang Cina itu.
Ini adalah kerana setiap puak akan menjaga kepentingan puak-puak mereka
sendiri.
Kewujudan
persatuan-persatuan ini merupakan satu struktur masyarakat yang unik dalam
membentuk jalinan atau jaringan terutamanya pada peringkat awal. Jalinan
perhubungan ini disebut sebagai guanxi关系 [Guānxì].
Manfaatkan
jaringan dalam persatuan, kaum Cina terutamanya para peniaga Cina telah
mengambil kesempatan daripada jalinan guanxi bagi mengumpul dana-dana untuk
mengembangkan perniagaan sesama mereka terutamanya sebelum dan selepas Perang
Dunia II.
Jual beli
dilakukan melalui cara-cara atau perjanjian yang tidak formal seperti di meja
mahjung atau pertemuan sosial. Ikatan perjanjian jual beli lebih berteraskan
kepada xing yong 信用 [xingyong] atau
kepercayaan antara satu sama lain.
Sesungguhnya guanxi 关系 [Guānxì] dan xing
yong 信用 [xingyong]
adalah dua element teras yang membentuk jalinan lebih besar dipanggil jalinan
pohon buluh 竹网 [Zhú
Wǎng].
Bangsa Cina yang
terdiri daripada rakyat negara China sendiri, Taiwan, Hong Kong dan
orang-orang Cina seberang laut kebanyakannya adalah berketurunan bangsa Han 汉 [Hàn] atau Han
Ren 汉人[Hànràn] Sejak
2500 tahun yang lalu, falsafah dan budaya orang-orang Cina ditunjangi oleh
fahaman Konfucianisme.
Dalam ajaran
Confucian, terdapat lima asas
perhubungan antara manusia yang
menjadi teras bagi orang-orang Cina. Maka dalam perniagaan juga, unsur-unsur
ini turut memainkan peranan dalam pembentukan hubungan dan jaringan atau
struktur atau model pengurusan mereka.
Lima asas
perhubungan antara manusia itu dimulai dengan pembentukan
diri sendiri dan kemudiannya kepada keluarga, daripada keluarga kepada
pemerintahan negara.
Dalam masyarakat
Cina, keluarga adalah unit asas
yang menjadi tunjang kepada struktur masyarakat. Sesungguhnya ia telah
menjadi satu kuasa pentadbir
yang bersifat menegak iaitu
mengikut hierarki dari atas ke
bawah.
Dalam hal ini, bapa adalah ketua keluarga yang biasanya mempunyai kuasa mutlak terhadap perkara-perkara berkaitan dengan keluarga dan harta benda. Manakala anak-anak dikehendaki menghormati ketua keluarga dan orang-orang yang lebih tua.
Kemudiannya,
model kuasa dan hierarki ini diterjemahkan kepada perniagaan keluarga. Dalam
hal ini bapa akan memainkan dua
peranan iaitu sebagai bapa di rumah dan bos dalam perniagaan keluarga. Perlu
diingatkan bahawa hampir 80 peratus daripada perniagaan orang-orang Cina di
Asia Tenggara diasaskan daripada perniagaan keluarga. Sesungguhnya
struktur hierarki inilah yang menjadi rahsia kejayaan perniagaan kaum Cina.
Seperti yang
telah dijelaskan di atas, bahawa keluarga adalah unit asas kepada struktur
masyarakat Cina. Manakala kekeluargaan
adalah pembesaran daripada unit keluarga.
Ini diterangkan
dengan perhubungan melintang
ataupun perhubungan sama rata. Ia meliputi hubungan antara abang dengan
adik dan diperluaskan kepada hubungan antara kawan dengan kawan.
Asas-asas
inilah antara elemen terpenting membentuk struktur masyarakat Cina hari ini
yang telah dianjurkan oleh Confucian sejak lebih 2,500 tahun yang lalu.
Apabila
orang-orang Cina tiba di Asia Tenggara, kelangsungan kehidupan dan keselamatan
adalah perkara mutlak.Keperluan untuk keselamatan dan perhubungan sosial ini
akhirnya telah membentuksatu
jaringan yang amat berguna untuk tujuan ekonomi.
Dalam perniagaan
pula, mereka membentuk gabungan yang mempunyai
jenis perniagaan yang sama atau gabungan peniaga setempat.
Dari sekecil-kecil perniagaan seperti persatuan peniaga kedai kopi, persatuan
pemborong binaan sehinggalah kepada persatuan yang mengendalikan perniagaan
berjuta-juta ringgit.
Sesungguhnya ikatan dan kesepakatan
dalam Gong Hui inilah yang
merapatkan serta menjadi benteng kekuatan kepada peniaga-peniaga kaum Cina
dalam memperjuangkan kepentingan ahli-ahlinya.
Ciri-ciri
pembentukan masyarakat dan perniagaan bagi orang-orang Cina seberang laut
banyak dipengaruhi oleh sejarah datuk nenek mereka semasa memulakan
penghidupan baru di rantau Asia Tenggara.
Sesungguhnya
kedatangan orang-orang Cina ke Tanah Melayu ketika itu adalah disebabkan oleh
kemiskinan dan ketidakstabilan politik di negara Cina. Oleh kerana kebanyakan
daripada mereka itu datang dengan hanya berbekalkan tulang empat kerat dan
tambang pelayaran mereka juga hanya akan dibayar selepas mereka ditempatkan di
lombong-lombong bijih atau ladang-ladang milik orang-orang Inggeris atau
tauke-tauke Cina, maka permulaan penghidupan mereka bolehlah dikatakan amat
daif sekali. Dalam bahasa Inggeris, mereka digelar coolies dalam bahasa Melayu
disebut kuli, tetapi dalam bahasa Cina ku
li (dibaca khu li) 苦力 [Kǔ Lì] bermakna bekerja
keras. Nilai-nilai ku li inilah
yang menjadi salah satu ciri-ciri kuat bekerja dalam masyarakat Cina
terutamanya dalam perniagaan mereka.
Sebenarnya yang
membuatkan orang-orang Cina suka berniaga bukanlah lahir daripada ajaran
Confucian yang asal. Ini adalah kerana dalam sistem sosial Confucianisme,
golongan sarjana dan ilmuwan menduduki hierarki yang paling tinggi dalam
masyarakat.
Manakala
golongan peniaga tidak dihormati dan tidak mendapat kedudukan yang sewajarnya
kerana mereka dianggap suka mengambil untung yang berlebihan dan menindas.
Setelah ajaran
Confucian ditafsirkan semula maka
ia telah mencetuskan satu semangat baru yang menjurus kepada pembentukan kapitalisme
Cina.
Berniaga adalah
satu kerjaya yang amat mulia dan golongan peniaga menjadi satu simbol kejayaan
dan kekayaan bagi seseorang serta sering diangkat sebagai pemimpin masyarakat.
Tradisi orang
Cina adalah untuk memperkayakan keluarga dan segala harta benda akan diwarisi
oleh anak cucu. Hanya dengan berniaga sahaja maka perniagaan tersebut akan
diwarisi oleh generasi seterusnya.
Konsep
perniagaan orang Cina adalah mudah, mereka akan menumpukan satu-satu
perniagaan itu terlebih dahulu. Setelah ia berjaya dan kadang-kadang menjadi
monopoli, maka barulah ia mengembangkan kepada perniagaan yang lain.
Manakala di
antara peniaga-peniaga Cina, mereka suka lengkap melengkapi sesama mereka dan
sedaya mungkin mengelak berlakunya pertembungan atau lebih tepat perniagaan
yang sama.
Justeru, ia
mewujudkan satu kitaran.
Jika seseorang peniaga itu telah menjual sesuatu barang, maka orang-orang lain
akan cuba menjual barang atau perniagaan yang tidak ada kena-mengena dengan
perniagaan kawannya itu. Jika terpaksa menjual barang yang sama atau hampir
sama, mereka akan menggunakan pendekatan yang lain pula dalam persaingan.
Persaingan
digalakkan dalam masyarakat perniagaan Cina, ini adalah kerana melalui
persaingan ia akan meningkatkan kecekapan, produktiviti, kemahiran dan
kreativiti.
Dalam persaingan
tentu ada yang menang dan ada yang kalah. Yang
menang tidak semestinya dapat membolot segala-galanya, manakala yang kalah
tidak hilang segala-galanya. Sebaliknya mereka akan bekerjasama dalam satu
situasi menang-menang dan segala
faedah akan dinikmati bersama.
Dalam masyarakat
perniagaan Cina jarang terdapat perasaan
hasad dengki seperti apa yang
sering kita lihat dalam masyarakat Melayu.
Mereka percaya
seseorang peniaga itu tidak
boleh wujud tanpa mengambil kira peranan peniaga lain terutamanya
untuk mendapat bekalan daripada peniaga lain dan memelihara hubungannya dengan
para pelanggan.
Mereka membantu
antara satu sama lain dan sering mewujudkan
satu komuniti yang berteraskan kepercayaan antara ahli-ahli perniagaan. Sekiranya
ada di kalangan mereka yang melanggar etika perniagaan, biasanya mereka akan
dihukum dan dipulaukan terutamanya dalam mendapatkan bekalan.
Dalam terjemahan
yang ringkas, guanxi bermakna perhubungan atau connections. Tetapi dalam
konteks praktikalnya, ia didefinisikan sebagai satu
sistem perhubungan sosial dan komersial yang berteraskan kepada xingyong atau
kepercayaan antara satu sama lain.
Perlu ditekankan
bahawa guanxi adalah perhubungan peribadi yang diasaskan kepada perhubungan
kawan dan kawan seperti yang telah dianjurkan oleh Confucian. Guanxi
berperanan untuk membina perhubungan peribadi dan dalam masa yang sama guanxi
juga digunakan untuk membina perhubungan jaringan yang lebih besar dikenali
sebagai guanxiwang 关系网 [Guānxìwang] .
Dalam bahasa Cina wang网 [wang] bermakna
jaring atau jaringan.
Biasanya guanxi
yang paling rapat ialah di kalangan ahli keluarga sendiri kerana ia percaya
kepada keluarganya atau elemen xingyong lebih diutamakan.
Sebab itulah
orang-orang yang di luar quanxiwang adalah begitu sukar untuk menembusi
benteng yang telah dibina sekian lama oleh orang-orang Cina sama ada di
kalangan mereka sendiri ataupun dengan pihak birokrasi.
Guanxi yang
lebih besar dikenali sebagai Jaringan
pohon buluh竹网 [Zhú
Wǎng] . Tidaklah dapat
dipastikan mengapa ia dikenali sebagai Bamboo Networks, tetapi mengikut
tafsiran saya ia mungkin berasaskan kepada dua fakta :
i. Buluh adalah
pokok yang paling hampir dengan masyarakat Cina. Buluh menjadi inspirasi
pelukis Cina yang sering dicoretkan di atas kanvas. Sejak dari asal huruf
dicipta, orang-orang Cina menulis di atas buluh. Buluh juga menjadi asas untuk
membuat kertas oleh orang-orang Cina. Manakala setiap waktu makan, orang-orang
Cina akan menggunakan chopstick yang diperbuat daripada buluh.
ii. Atas sifat
buluh itu sendiri ia tumbuh menjadi perdu yang besar, yakni membiak sebagai
keluarga yang besar. Ciri-ciri ketahanannya memang diakui kuat. Manakala
setiap ruas buluh disambungkan dengan sendi-sendi (atau buku) iaitu
melambangkan jalinan yang padu antara satu sama lain. Ia bertepatan dengan
istilah quanxi.
Begitu juga bagi
peniaga-peniaga kaum Cina di Malaysia, mereka telah lama membuat jalinan
dengan rakan-rakan mereka sama ada di Taiwan, Hong Kong, Singapura ataupun
negara Cina.
Selain daripada
memiliki persamaan budaya dan bahasa, mereka telah menjalin hubungan guanxi
sebagai bangsa serumpun walaupun ia dari negara-negara yang berlainan.
Jalinan ini juga
telah teruji dapat membantu para usahawan Cina keluar daripada kemelut ekonomi
tahun 1997 sedangkan ramai peniaga atau usahawan Melayu gulung tikar.
Sebagai
kesimpulannya, tidaklah mudah bagi orang-orang Melayu untuk meniru bulat-bulat
jaringan pohon buluh’ seperti yang diamalkan oleh peniaga Cina. Kerana di
sebalik terdapat elemen sejarah, budaya, bahasa, pemikiran, kefahaman,
kepercayaan, struktur masyarakat dan sebagainya yang agak berlainan dengan
orang-orang Melayu.
Oleh itu kita
haruslah memikirkan apakah model yang sesuai untuk orang Melayu di samping
tidak meminggirkan elemen-elemen murni tertentu dalam jaringan pohon buluh.
Bagaimanapun
saya optimis bahawa akan terdapat interaksi antara kelompok-kelompok
masyarakat perniagaan Cina dan Melayu dan saling tolong menolong antara satu
sama lain.
Sumber
Sumber
No comments:
Post a Comment